Week 4-5: Weekendje Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Bart Toirkens - WaarBenJij.nu Week 4-5: Weekendje Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Bart Toirkens - WaarBenJij.nu

Week 4-5: Weekendje Yogya

Door: Bart Toirkens

Blijf op de hoogte en volg Bart

21 Mei 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Het weekend van week 4 was een beetje saai. Mijn collega’s waren weg dus ik was het hele weekend alleen. Ik ben toen maar Salatiga ingegaan, gewoon beetje door het centrum slenteren. Ik moet zeggen dat het centrum toch wel wat groter is dan ik had verwacht. ‘s Middags lekker geluncht bij een lokale bakker en ik moet zeggen dat de zoete en hartige broodjes hier ook wel erg lekker zijn. Je merkt trouwens wel dat Salatiga toch niet vaak bezocht wordt door westerse mensen, ik word echt door iedereen aangestaard en aan de grote ogen van veel kleine kinderen te zien ben ik de eerste blanke/blonde die ooit gezien hebben.

Week 5 bestond weer vooral uit werken, eten en slapen. Wel weer wat nieuwe dingen gegeten in nieuwe restaurantjes en mijn mond weer een paar keer verbrand aan veel te hete sambal. In het weekend zou ik eigenlijk met een collega een grot gaan bezoeken in de buurt, helaas had het erg veel geregend waardoor mij vrijdag verteld werd dat het te gevaarlijk zou zijn om te gaan. Heel fijn allemaal want dan zou ik dus weer een weekendje alleen zijn.

Maar vrijdag bij de lunch raakte ik toevallig aan de praat met de vrouw van de grote baas (een Nederlander) hier die even op bezoek kwam. Ik vertelde aan haar dat mijn weekend niet doorging en dat ik eraan zat de denken om de bus naar yogya (de grootste toeristenstad in de buurt) te pakken zaterdag. Toevallig ging hun persoonlijk chauffeur zaterdag een paar vrienden ophalen van het vliegveld in Yogya en ze vond het geen probleem als ik mee zou rijden. Na de lunch dus meteen hostelletje geboekt en een chauffeur geregeld voor de terugweg zondag.

Zaterdag werd ik om 10 uur opgepikt in de vrij luxe auto van de baas met een aardige chauffeur met ook nog een goede muziek smaak. De route die hij reed was trouwens wel heel anders dan de route van toen ik aankwam, deze was langs allerlei rijsvelden, kleine dorpjes en akkers. Erg mooi om te zien. Eenmaal aangekomen in het hostel, een rit van 2.5 uur, snel ingecheckt en de eerste de beste fietstaxi gepakt voor het hostel.

De fietstaxi zei dat hij bij het hostel hoorde en dat hij me overal heen kon brengen. Ik dacht oh dat is handig, breng me maar naar Jalan Malioboro, de grootste straat in Yogya. Uiteraard gingen we natuurlijk niet meteen naar die straat, eerst moesten we even langs een kunst galerij van een kunstschool in yogya. Natuurlijk moesten we daarna nog even naar een andere winkel. Een winkel die Wayang Kulit (shaduwpoppen) maakt. Moet zeggen dat dat toch wel erg indrukwekkend was. Ze snijden de vorm uit de huid van een os en slaan dan met kleine beitels een erg gedetailleerd patroon eruit. Om een pop te maken en daarna te beschilderen zijn ze +/-2 weken bezig. Uiteraard was het wel de bedoeling dat ik ook zo’n pop zou kopen maar gelukkig kwam er net een bejaarden Nederlandse groepsreis binnen waardoor ik weg kon glippen. Helaas stond uiteraard die fietstaxi buiten weer te wachten om me naar de volgende winkel te brengen. Ik werd nu wel echt chagerijnig omdat ik gewoon naar Malioboro wilde en die kerel merkte dat gelukkig waardoor hij me nu wel afzetten waar ik wilde zijn.

Omdat de meeste museum en toeristen attracties ondertussen al gesloten waren heb ik de rest van de middag/avond op Malioboro rond gelopen. Een erg leuk straat, veel winkel en eettentjes met ook nog een groot warenhuis waar toevallig ook nog een groot judo toernooi aan de gang was. Ik moet wel zeggen dat ik af en toe wel echt gek wordt van al die mensen die je aanspreken, iedereen wil je winkels in lokken, of meenemen naar een of andere kunstgalerij of iets anders, echt geen seconden rust als je daar loopt. Tegen de avond veranderde de hele straat in een restaurant, echt overal kwamen grote karren aanrijden die binnen 15 minuten een heel restaurant op staat opbouwen, ongelofelijk.

In de avond maar weer een fietstaxi terug gepakt naar mijn hostel. Deze keer eentje die me niet langs 5 winkels brengt. Na mijn tas gedumpt te hebben ben ik vlak bij mijn hostel een barretje in gedoken. Daar lekker tot in de late uurtje bier gedronken on het genot van live muziek. Dat mis ik toch wel van Nederland :)

De volgende dag was ik van plan om alle toeristische plekken te gaan bezoeken. Ik had de wekker lekker vroeg gezet, maar vanwege een kleine kater was vroeg opstaan toch niet helemaal gelukt. Bij het ontbijt raakte ik wel aan de praat met een Nederlander, Niek. Een kerel die een 2-maandse reis door Indonesië aan het maken is voordat hij begint met zijn studie. Na even gepraat te hebben besloot hij om me te vergezellen naar het centrum van Yogya. Erg fijn om weer met iemand op pad te gaan die nederlands kan. We zijn naar het Kraton geweest (paleis van de sultan), de Vredeburg (een oude standplaats van de VOC), Taman Sari (het waterpaleis) en de Ngasem vogelmarkt. Vooral die vogelmarkt was echt indrukwekkend. Echt duizenden vogels in alle soorten en maten in veel te kleine kooitje, maar ook katten, vissen, honden, vleermuizen en salamanders. Het paleis van de sultan was trouwens wel wat minder indrukwekkend als je zou verwachten van een paleis. Maar nog steeds wel erg mooi om te zien. Er was die ochtend wel nog een Javaanse dansvoorstelling te bewonderen. Wat ten slotte wel erg apart is dat iedereen met je op de foto wil, je wordt echt constant aangesproken door vooral Indonesische jeugd of ze een fotootje mogen van je met hun erbij, het zullen m’n blonde lokken wel zijn.

’s Avonds nog even een rondje malioboro, gegeten bij de Mac, en daarna weer de fietstaxi terug naar het hostel want de taxi stond om 7 uur weer klaar om me terug te brengen naar Salatiga.

  • 21 Mei 2013 - 08:15

    Chantal:

    Hey Bart,
    Ik moet zeggen :) dat ik geniet van je verhalen en kop op vent ik proef een beetje eenzaamheid en dat is van zelfsprekend maar je weet dat Deze ervaring in je rugzak komt en over een tijd denk je oh het was allemaal vet de moeite waard geweest, het is zo juli en da mag de tot vervelens het Nederlands weer aanhoren geniet en af en toe zorgen voor een heerlijke kater doet goed! Ik vind dat je het top doet en veel onderneemt! Go on ! Liefs Tal

  • 21 Mei 2013 - 21:52

    Leonie:

    Hoi Bart,

    Je bent echt mijn petekind he? Net zo reislustig als je tante! Ik vind het geweldig dat je.ook alleen op stap gaat. Altijd van iemand anders afhankelijk zijn is lang niet zo goed. Zo te zien en horen heb je al heel wat ervaringen opgedaan. Al die poppen en batik en zo weet ik nog van Oom Wim, die had ook al die spullen. Tim heeft nog een paar hemden. En onze buurman op de Renesseweg was er ook veel geweest. Een heel ander leven wel, vooral het straatgebeuren. Je bent dus een beroemdheid! Iedereen heeft straks een foto van je in het familie fotoboek. Irvin en ik staan in de Chinese boeken. Rood en wit haat, ook populair. Lollig he? Ik volg je blog trouw, en in september kom ik fotos kijken.

    Liefs, Leonie

  • 23 Mei 2013 - 00:59

    Antje:

    Hoi Bart, altijd weer leuk om zulke reisverhalen te lezen. Knap om zo in je eentje alles te ondernemen. Dat valt niet altijd mee denk ik. Maar idd, als je er straks op terugkijkt is het een ervaring voor het leven. Heel veel plezier nog en dat je nog veel mooie momenten mag meemaken. Groetjes Antje

  • 23 Mei 2013 - 15:15

    Ans Notten:

    Hoi Bart,
    Is weer een leuk verslag!
    Het lijkt wel Turkije, daar wordt je ook overal naar binnen getrokken!
    Heel irritant!!!!
    Het lijkt me ook wel prettig ja om gewoon een dagje op te trekken met
    een ned. en dan gewoon je eigen taaltje te kunnen spreken.
    Hier is het net herfst, het vriest nog net niet, maar daar heb je het
    dan mee gehad. Je merkt dat idereen er een beetje chagerijnig van wordt.
    Nou, we horen wel weer van je, jammer trouwens dat je er met de straat bq.
    niet bij bent.
    Groetjes ans en de rest

  • 31 Mei 2013 - 14:32

    Wilma Rijkers:

    Hallo Bart,
    Hartstikke leuk om je verhalen te lezen. Zo weten we toch een beetje wat je allemaal meemaakt (naast wat Eelkje vertelt natuurlijk)
    De familie van Eelkje (opa's, oma's, tante's) vragen regelmatig naar je, dan vertellen we van je verhalen.
    Je houdt je goed staande daar in het 'Verwegistan' en natuurlijk als bezienswaardigheid 'blond'.
    Knap hoor! Ik neem m'n petje voor je af en ben benieuwd naar je volgende verslagen.
    En over een tijdje kun je weer de hele dag Nederlands kleppen...
    Zonnige groetjes
    Wilma (en ook van Frans en Daan)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 12 April 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 19509

Voorgaande reizen:

28 Maart 2016 - 29 September 2016

Internship in Mexico

12 April 2013 - 12 Augustus 2013

Stage in Indonesie

Landen bezocht: