Week 15, Java en Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Bart Toirkens - WaarBenJij.nu Week 15, Java en Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Bart Toirkens - WaarBenJij.nu

Week 15, Java en Lovina

Door: Bart Toirkens

Blijf op de hoogte en volg Bart

28 Juli 2013 | Indonesië, Lovina

Helaas de laatste week in Salatiga alweer, dus eindpresentatie gehad, verslag afgerond en de andere verplichtingen van school afgerond. Donderdag kwamen ons mam en pap aan in Salatiga daarom heb ik ze ’s avonds met een collega opgehaald. Eerst natuurlijk ff de specialiteit van Salatiga eten: rondé eten, de gember thee met pinda deegballen en gelei. Mam en pap vonden het volgens mij alleen niet heel lekker. Hierna zijn we, met ook nog mijn stagebegeleider, gaan eten, een afscheidsdineetje. Vrijdag was namelijk mijn allerlaatste dag. Ik had een mooie chocolade taart gekocht alleen mocht niemand die eten omdat heel mijn afdeling in de Ramadan zit, taart voor mij alleen dus! Ik had nog wel bakjes geregeld zodat ik iedereen een stukje mee naar huis kon geven, een hele chocolade taart voor mij alleen was toch iets te veel.

Zaterdag ochtend zijn we met een collega vertrokken naar Solo. De eerste stop van onze vakantie. ’s Ochtends vroeg eerste m’n ouders opgehaald en daarna eerst naar het Kraton gegaan, toen naar de stoffenmarkt en ten slotte nog een keer naar het Batik museum. Allemaal erg leuk, zelfs voor de tweede keer. Hierna zijn we naar de Sukuh tempel gegaan, een kleine hindoeïstische tempel op een 1.5 uur rijden van Solo en blijkbaar een de oudste van Java. Na de tepel zijn we naar de Tawanmangu waterval gegaan, hier eindelijk wat apen gezien. Werd wel tijd, aapjes zijn toch echt wel leuk :) Na wat gezwommen te hebben in de waterval, wat achteraf eigenlijk niet mocht, weer terug naar Solo. Nu was eigenlijk het plan om de volgende dag met de trein naar Malang te gaan maar we kwamen er achter dat deze alleen in de nacht reden wat niet echt praktisch was omdat we alle hotels dus al geboekt hadden. Mam raakte ondertussen al in de stress dus maar weer terug naar het Hotel om via daar een driver te regelen. Ook daar wat gedoe, want prijzen klopte niet helemaal maar gelukkig toch allemaal gelukt. Hierna nog even een of ander kleine gevogelte gaan eten bij een straat vol met stalletjes, daarna afscheid genomen van mijn collega en weer terug naar het hotel.

De volgende dag met de driver naar Malang, was toch weer 7 uur rijden maar we hadden een vrij luxe auto dus was goed te doen. Malang was zelf een leuk stadje, wat meer westers, dus wat bredere straten en wat luxer. Het hotel leek volgens ons pap alleen op een barak en het was ook niet meer dan een lange gang met kamers. De kamers bestonden uit 4 witte muren met 3 bedden en de douche was een bak met water. Voor mij maakte dat niet uit, maar tja, ons mam :P Hierna de stad in. Bij een reisbureautje in het centrum meteen ook maar een trip naar de Bromo vulkaan geboekt, erg grappig wat de eigenaar van het reisbureau sprak Nederlands. Had hij dat zichzelf aangeleerd van Nederlandse toeristen en had daarom ook een groot VVV bord op z’n muur geschilderd. Omdat we voor de driver naar Malang al de hoofdprijs betaald hadden besloten we ook maar meteen een shuttle bus naar Lovina te regelen. Ook deze reed in de nacht maar omdat het hotel toch niet zo heel lux was maakte dat niet zo veel uit. ’s Avonds lekker bij de Mac wezen eten. Was na 3 maanden rijst wel weer een keer lekker. Daarna nog een ijsje wezen eten bij Toko Oen, een oud Nederlandse patisserie, erg leuk want het zag er nog echt uit iets uit de jaren 60 of zoiets. Hierna weer terug naar het hotel om even wat bij te slapen voor Bromo.

Om 1 uur ‘s nachts werden we bij het hotel opgehaald met een jeep. Na de andere gasten opgehaald te hebben vertrokken we richting de Bromo vulkaan. De weg was lekker slecht dus we werden goed door elkaar geschut. Om een uur of 5 waren we bij het uitzichtpunt voor de Bromo vulkaan. Echt mega druk, gelukkig wel een mooi plekje weten te bemachtigen voor een mooie zonsopgang. Na de zonsopgang weer terug de jeep in en op weg naar de berg zelf. We werden afgezet tussen zo’n 300 andere jeeps en moesten daarna over een maanlandshap richting te berg lopen. Niet heel erg ver lopen, voor het steilste stuk was er zelfs een trap aangelegd. Het viel nog mee dat er geen roltrap inzat als je keek naar de gemiddelde conditie van de toeristen daar. Het uitzicht van de berg was wel erg mooi, ik snap wel dat het een van de mooiste bergen van Indonesië is. Ons pap vond 1 meter brede krater rand wel niet zo heel leuk met z’n hoogtevrees, hij was dus ook vrij snel weer naar beneden. Eenmaal beneden namen we een andere route terug naar hotel via de vallei, ook erg mooi net alsof je in de Alpen zat. Denk ik dan, want ik ben nog nooit in de Alpen geweest.

Terug in Malang zijn we nog even de stad ingegaan, lekker koffie gedronken bij Dunkin Donuts en daarna wat saté gegeten bij een straat stalletje. Om 5 uur werden we opgepikt door de schuttlebus. Niet zo heel lux en ook lekker krap. We gingen ook eerste nog heel Malang door om allerlei vracht op te pikken en de rest van de passagiers, maar 1.5 later ofzo waren we toch op weg richting Bali. Onderweg wel nog even gestopt voor avondeten in een ‘traditioneel’ wegrestaurant, toch wel verrassend lekker eten. om 1 uur ‘s nachts zaten we op de ferry naar Bali en om 6 uur ’s ochtends werden we afgegooid bij het hotel, gelukkig was er al een kamer vrij zodat we daar met z’n 3en konden slapen tot de andere kamer ook vrij was. Het hotel was erg leuk, allerlei kamertje met grote schuifdeuren die uitkeken op het zwembad en leuke traditionele aankleding.

Lovina zelf bestond uit niet meer dan een paar straten met allerlei restaurantjes en barretjes, wel erg gezellig maar erg toeristisch. Behalve de winkel eigenaars was er dus geen enkele native te vinden, alleen maar toeristen waarvan 75% Nederlands. De volgende dag zijn we gaan snorkelen bij herteneiland. Erg mooi, veel vissen en erg mooi koraal. Er was ook zo’n opblaasvis, wel een kleintje zonder stekels, die ik onder water kon laten stuiteren op mijn hand, super grappig :D De dag erna om 6 uur opgestaan voor dolfijntjes spotten bij de zonsopgang, met 300 bootjes de zee op en als er een dolfijntje naar boven kwam meteen al die bootjes erop af. Mooi gezicht. We hadden ook geluk, wat er waren veel dolfijnen en ook de zonsopgang was erg mooi. Na de dolfijntjes weer een keer naar het strand gegaan. De vorige keer waren mijn armen en benen verschrikkelijk verbrand, nu dus de rest van m’n lichaam, weer lekker pijnlijk. De laatste dag in Lovina hebben we met een driver de toeristische attracties in het noorden van Bali bezocht. Eerste naar de Gigit waterval, daarna een apenbos en een of andere tempel tempel. Hierna de lekker decadent de dure Luwak koffie (kattenstrontkoffie) gedronken, al vraag ik me sterk af of het de echte was. Ook nog even een korte rondleiding gehad door de plantage. Hierna nog naar een uitzichtpuntje over de twin lakes gegaan, waar ik op de foto ben gegaan met een vleerhond, leguaan en grote slang en ten slotte nog een ander tempeltje bezocht. Was wel lache want er was ook een school in de tempel en toen wij er waren was er ook een gebed bezig. Ook nog een echte monnik gezien.

Morgen gaan we naar Ubud, het kunstenaarsdorp, kijken wat daar te doen is.

  • 28 Juli 2013 - 21:44

    Chantal:

    Hey Bart,

    Ik vraag me toch stellig af van wie jij dat avontuurlijke hebt en dat het je allemaal niks uitmaakt waar en hoe je overnacht.
    Ocherm ons Lies die zie ik idd al helemaal in de stress schieten....en jullie pa op de vulkaanrand want doe je ze aan!
    Dan die korte nachten in tijd van ramadan in tijd van weinig alcohol te verkrijgen...stoer hoor die pa en ma van je.....
    al met al lees ik dat het wel een onvergetelijke tijd is.....en zeg maar tegen jullie mam dat ze hier volgende hondenstrondthee krijgt maakt haar nu toch allemaal niet meer uit wat ze drinkt whahahahah

    geniet er nog maar van

    Groetjes Tal

  • 29 Juli 2013 - 10:56

    Stèfanie:

    Bartje!

    Erg leuk weer om je verhaal te lezen :D Wat grappig ook dat er zoveel Nederlanders zijn in Lovina zeg, dat had ik niet verwacht! Ben benieuwd wat je van Ubud vindt, maar dat lezen/horen we vanzelf wel denk ik zo :D

    Geniet van jullie vakantie!

    Stèf

  • 30 Juli 2013 - 19:07

    Ans Notten:

    Hey Bart,
    Wat een avonturen!!!
    Hopelijk heb je samen met je ouders nog een paar hele fijne dagen!
    Ik wens je nog heel veel plezier en doe de hartelijke groeten aan Jeff en lies!
    Tot in Nederland!
    Groetjes ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 12 April 2013
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 19508

Voorgaande reizen:

28 Maart 2016 - 29 September 2016

Internship in Mexico

12 April 2013 - 12 Augustus 2013

Stage in Indonesie

Landen bezocht: